Jokasyksyinen renkaanvaihto on jälleen käsillä. Tosimies ja -nainen hoitaa homman tietysti itse ja kaikki sujuukin käden käänteessä, jos työvälineet ovat kunnossa.

Oleellisinta on valita laadukas nostin eli kunnon hallitunkki. Autojen takaluukuista löytyvät tunkit on tarkoitettu vain hätätilanteita varten. Säännölliseen käyttöön ne eivät sovellu, ja ovat sitä paitsi raskaita käyttää.

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes testasi viime syksynä hallitunkkeja ja löysi useista turvallisuuspuutteita. Nyrkkisääntönä voisi todeta, että mitä raskaampi auto sitä tärkeämpää on panostaa välineisiin. Halvimmatkin hallitunkit yleensä antavat painorajaksi kaksi tonnia, mutta todellisuudessa ne voivat jäädä kauaksi tästä.

Onneksi laatutavaraa löytyy myös käytettynä. Esimerkiksi Bahco on monen autoilijan luottokaveri. Tämä raskaampiakin ajoneuvoja nostava yksilö on varustettu kätevällä jalkapolkimella ja elinikäisellä takuulla:

2199143648

Ja muistathan, että tunkista huolimatta ei auton alle saa mennä tai laittaa mitään ruumiinosia. Vaikka renkaanvaihdossa ei tällaista tarvetta olekaan, niin irrotettu pyörä on oiva varmistusväline auton ollessa ilmassa.

Kun renkaat on ansiokkaasti vaihdettu, tulee vielä huolehtia tunkin asiallisesta säilytyksestä. Ennen varastointia varmista, että nostopaine on kokonaan poistettu tunkista. Lisää öljyä tarpeen mukaan.

Tässä vielä tubettajien vinkit sujuvaan renkaanvaihtoon:

Mikäli kuitenkin haluat päästä vähemmällä niin kannattaa kurkata Toriin, sillä renkaanvaihtoa löytyy myös palveluna.

Tagatty avainsanoilla →