Käytettyjen autojen myymisessä vanha viisaus pitää paikkansa: kaupat syntyvät, kun kysyntä ja tarjonta kohtaavat. Kysyntään myyjä ei pääse vaikuttamaan, mutta kohtaamista voi edistää esimerkiksi oikealla hinnoittelulla, hyvillä kuvilla ja jakamalla omaa ilmoitustaan somessa.

Käytetyn auton hintaan vaikuttaa tietysti moni seikka kunnosta ja käyttöhistoriasta keräilyarvoon ja fiilikseen. Hyvää viitettä saa selailemalla esimerkiksi Torin autoilmoituksia muista samanlaisista malleista. Myös autoliikkeiden hintoja voi silmäillä, mutta kannattaa muistaa, että niiden ilmoituksissa on mukana arvonlisävero ja muut sivukulut.

Vanhoissa autoissa juoksevat kulut voivat olla sellaiset, että moni haluaa painaa hinnan alas päästäkseen autosta nopeasti eroon. Tässä kannattaa olla maltillinen, koska liian halpa ilmoitus vaikuttaa kyseenalaiselta ja karkoittaa osan ostajista. Vastaavasti selvästi muita korkeampi hintapyyntö vaatii selityksen: miksi tämä auto on kalliimpi kuin viereisen hakutuloksen saman vuoden malli? Monelle autokaupan suola on tinkiminen, joten siihen kannattaa varautua tai jopa jättää vähän tinkivaraa hintapyyntöön.

Oikean hinnan lisäksi myyntiä avittavat hyvät kuvat.

Kuvausta varten auto kannattaa ainakin pesaista sekä sisältä että ulkoa ja odottaa sopivan puolipilvistä päivää. Parhaassa tapauksessa kuvien ottamiseen voi valjastaa oman tai naapurin teinin järeine järkkäreineen, mutta myös nykypäivän pokkareilla tai kännykkäkameroilla saa helposti kelpo otoksia. Yleiskuvan lisäksi kannattaa esitellä erityisesti kaikki mikä vaikuttaa hintaan, oli se sitten komeasti kiiltävä kromipuskuri tai hieman nolokin klommo kuskin ovessa.

Jos haluaa oikein kampanjoida, niin miksei tekisi autosta saman tien myyntivideota? Paraatiesimerkki on tämä ruotsalaismiehen näyttävä Buy My Volvo -teos, jossa hänellä on kaupan oranssi, vain vähän ruosteinen Volvo 245GL vuosimallia 1993. Video on kerännyt YouTubessa 1,6 miljoonaa katselua, ja onnistunut tavoitteessaan: auto meni kaupaksi.

Ja vaikkei miljoonalukuja hakisikaan, niin kannattaa muistaa, miten tehokasta on jakaa omaa ilmoitusta myös somessa. Ei sitä koskaan tiedä, jos vaikka Facebook-kaverin kaverin äiti olisi juuri etsimässä myymääsi Nissan Micraa tai sählyjoukkueen maalivahti paljastuisikin Saab-keräilijäksi!

Tagatty avainsanoilla →