Käytetty auto ostetaan yhä useammin suoraan yksityiseltä. Ostajat ovat tyypillisesti hyvin tietoisia riskeistä, ja erilaiset ohjeet ja tarkistuslistat on käyty tarkkaan läpi.

Myyjälle tilanne voi tuntua hankalalta. Pitääkö auton myydäkseen tietää kaikki nippelit ja korjaushistoria tunnin tarkkuudella? Mistä tekniikasta kiinnostumaton osaa arvata, onko tämä tai tuo nitinä ja natina ominaisuus vai vika?

Vastaus on, että ei tarvitsekaan. Hyvä vinkki on jättää tekniikan tunteminen ammattilaiselle ja teettää auton kuntoarvio, vähän samaan tapaan kuin asuntokaupassa on yleisesti tapana. Autojen kuntoarvioita saa katsastusasemilta tai huoltoliikkeistä kohtuulliseen alle sadan euron hintaan.

Ammattilaisen tekemä arvio toimii puolueettomana todisteena auton teknisestä kunnosta ja luo turvaa sekä ostajalle että myyjälle. Kunto vaikuttaa tietysti myös hintaan, ja esimerkiksi poikkeuksellisen hyvin säilyneen yksilön hinnoittelua voi perustella kuntoarvion avulla helposti.

Luottamusta herättää, kun myyjä tuo esille sekä hyvät että huonot puolet rehellisesti ja peittelemättä. Turhan inhorealistista kuvaa ei kannata maalata, mutta jos matkamittarin vaijeri pitää hassua ääntä ja takakontin saranat ovat pakkasella kankeat, siitä kannattaa kertoa. Järkevät ostajaehdokkaat arvostavat suoraselkäisyyttä ja osaavat punnita plussat ja miinukset.

Ylipäänsä käytetyn auton myyminen on helpompaa, kun ilmoituksessa tarjoaa mahdollisimman todenmukaisen kuvan myytävästä autosta ja korostaa oikeita asioita. Jos todellisuus ei koeajotilanteessa vastaakaan ilmoitusta, ostajaehdokas on välittömästi pettynyt, vaikka auto sinänsä voisikin vastata hänen vaatimuksiaan. Kattava ilmoitusteksti ja runsaat kuvat antavat tuntuvat perusasioilta, mutta niissä nähty vaiva maksaa kyllä itsensä takaisin.

Tagatty avainsanoilla →