Ekoautoilu ei vaadi hyppyä tuntemattomaan. Omasta liikennöinnistä johtuvaa ympäristön kuormitusta voi laskea monella tapaa, eivätkä kaikki vaadi suurta muutosta omiin tottumuksiin.

Vihreitä vaihtoehtoja perinteisille diesel- tai bensiinimoottoreille on tarjolla viidessä pääryhmässä: sähköautot, ladattavat hybridit, hybridit, etanoliautot ja biokaasuautot. Myös dieselauton hiilipäästöjä voi puhdistaa, jos autoon tankkaa biodieseliä.

Paljon puhuttu sähköauto

Puhutuin ja näkyvin ryhmä ovat täyssähköautot, jotka eivät päästele ympäristöön minkäänlaisia pakokaasuja. Sähköautoista puhutaankin paikallispäästöttöminä, sillä ainoat päästöt syntyvät sähkön tuotannosta, ja siihen voi vaikuttaa suosimalla esimerkiksi vesi- tai tuulivoimaa.

Sähköauton valitsevalta vaaditaan uuden oppimista: autolle on hyvä järjestää latausmahdollisuus kotiin ja töihin, pidemmillä matkoilla on tultava toimeen pikalatausverkostolla.

Alussa muutos voi tuntua vaikealta, mutta latailu muuttuu nopeasti rutiiniksi. Sähköautossa on myös se etu, että akku täyttyy kotipihassakin. Autoa ei tarvitse ajaa huoltoasemalle tankkausta varten.

Käytettyjen sähköautojen hinnat putoavat tällä hetkellä varsin nopeasti. Autot kehittyvät vauhdilla, joka tekee uutuusautosta vanhaa vuosimallia houkuttelevamman. Käytetty sähköauto onkin mainio vaihtoehto vähän ajavalle tai perheen kakkosautoksi. Silloin iäkkäämmän mallin pienempi toimintamatka ei ole suuri ongelma. Esimerkiksi vuosimallin 2015 Nissan Leafeja löytyy runsaasti noin 20 000 euron hintaluokasta.

Käytettyjä sähköautoja löytyy markkinoilta jo varsin edullisesti.

Totutteluun ladattava hybridi

Pehmeän loikan sähköautoiluun voi ottaa valitsemalla ladattavan hybridiauton. Polttoainekuluissa voi säästää paljon, kunhan malttaa ladata aktiivisesti. Plug-in hybrideiksikin kutsutut autot liikkuvat tyypillisesti 20–50 kilometriä latauksella, joten kaupungeissa asuvat voivat taittaa päivittäiset rutiininsa sähköllä. Pidemmilläkin etäisyyksillä sähköinen ajo laskee kulutusta: jos puolet matkasta pääsee sähköllä, puolittaa se bensiinin kulutuksen. Jos latailuun kyllästyy, toimii ladattava hybridi tyhjällä akulla tavallisen hybridin tavoin.

Helppo hybridi

Perinteinen hybridiauto on hyvä vaihtoehto, jos kokee latauksen sietämättömäksi. Valikoima on laaja, alkaen alle kymppitonnin Toyotasta tai Hondasta kalliisiin edustusautoihin. Hybridillä ajaminen ei eroa automaattivaihteisesta henkilöautosta, auton järjestelmät vaihtavat automaattisesti polttomoottorin ja sähkömoottorin välillä, tai käyttävät molempia samanaikaisesti. Hybridin taloudellisuus perustuu sähkömoottoriin ja akkuun, joiden ansiosta kevyissä jarrutuksissa voidaan kerätä energiaa talteen, ja hyödyntää sitä seuraavissa kiihdytyksissä. Hybridiauto on erityisen taloudellinen vaihtoehto kaupungeissa ajavalle. Mitä vähemmän nopeudenmuutoksia on, sitä vähemmän hybridijärjestelmästä on hyötyä.

Biopolttoaineet puhdistavat polttomoottoria

Paljon ajavalle perinteinen polttomoottori on yhä erinomainen valinta. Mikäli kuitenkin haluaa laskea auton päästöjä, voi bensiinin tai dieselin vaihtaa vihreämpiin polttoaineisiin. Uusiutuvista luonnonvaroista tehdyt polttoaineet eivät puhdista auton pakokaasuja, mutta niiden sisältämä hiilidioksidi ei rasita luontoa, sillä se on peräisin luonnon tavallisesta kiertokulusta, ei maaperään sitoutuneista fossiilisista polttoaineista.

Bioetanolia voi tankata kaikkiin etanolilla toimiviin autoihin. Usein puhutaan niin sanotuista flexifuel-autoista, jotka toimivat etanolilla, bensiinillä tai näiden sekoituksilla. Valtaosa etanolia käyttävistä autoista on tavallisia bensiinimalleja, jotka on muutossarjalla saatu toimimaan etanolilla. Etanolikäyttöisiä autoja on valmistanut muun muassa Ford, Volvo ja Volkswagen.

Bioetanolin tankkausverkosto on Suomessa varsin laaja. Etanolia palaa bensiiniä enemmän, mutta vastapainoksi polttoaine on halvempaa: etanoli maksaa noin euron litralta. Autosta riippuen ympäristön lisäksi voi säästää myös lompakossa.

Ekoautoihin voi tankata sekä biokaasua että nestemäistä polttoainetta.

Biokaasu ja biodiesel rajoitetusti saatavilla

Yksi vaihtoehto on biokaasu. Kaasukäyttöisiä ajoneuvoja on ollut markkinoilla pitkään, mutta viime vuosina markkinoille on saapunut uusia tulokkaita. Esimerkiksi suositun Škoda Octavia Combin saa G-Tec -kaasuversiona. Octavian tapauksessa auto kulkee biokaasulla lähes 350 kilometrin matkan. Kaasuautot on varustettu myös bensiinitankilla, joten kaasun loputtua matka jatkuu, joskin päästöt nousevat. Biokaasun valintaa tosin rajoittaa kaasun jakeluverkosto, joka tällä hetkellä painottuu Tampere–Hyvinkää–Helsinki–Kouvola–Imatra -akselille.

Helpoimmalla pääsevät dieselkuljettajat, jotka voivat muutoksitta siirtyä käyttämään jätteistä valmistettuja biodieseleitä, jotka sopivat kaikkiin dieselautoihin. Yksi tällainen polttoaine on Neste MY. Valitettavasti biodiesel on varsin kallista, ja sen jakeluverkostot painottuvat pääkaupunkiseudulle.

Katso Torin ekoautovalikoima:

Voisit olla kiinnostunut myös näistä aiheista:

Teksti: Lauri Ahtiainen, Moottori
Kuvat: Moottorin arkisto

Tagatty avainsanoilla →