Pilvien välistä kurkisteleva ja hennosti lämmittävä aurinko kertoo, että kevät on täällä. Lumien sulaminen on hetki, jolloin moni kaivaa polkupyörän varastosta ja laittaa menopelin ajokuntoon.

Pyörän ajettavuudesta ja turvallisuudesta kannattaa kuitenkin huolehtia ympäri vuoden. Tässä muutama vinkki, joilla pidät fillarisi tiptop-kunnossa.

– Polkupyörä on seissyt pihalla läpi talven ja kaipaa pesua. Miten kevätpesu kannattaa tehdä?

Kurkkaa tästä lyhyestä videosta, miten homma kannattaa hoitaa.

– Voiko pyörän pestä painepesurilla?

Kyllä voi, mutta silloin täytyy tietää mitä tekee ja olla varovainen.

Painepesurilla vesi tulee kovalla voimalla ja tunkeutuu helposti paikkoihin, minne sitä ei saisi päästä. Esimerkiksi laakerit ovat vain roiskesuojattuja, joten sinne ei saa paineella vettä ohjata. Myöskään napoihin ei saa vettä suihkuttaa lujaa. Huuhtelussa tavallinen puutarhaletku onkin parempi vaihtoehto.

– Tarvitseeko pyörää huoltaa muulloin kuin keväällä?

Jos pyörällä ajetaan paljon, tulisi pientä putsailua ja rasvailua tehdä säännöllisesti, noin 1-2 kertaa kuukaudessa. Laiskuus tässä kostautuu isompana laskuna pyörän huoltokuluissa, sillä likaiset ja huonosti rasvatut osat kuluvat nopeasti rikki. Jos pyörällä ajetaan ympäri vuoden, tulisi perushuolto tehdä kaksi kertaa vuodessa.

Keväisin voi pyöräliikkeissä olla viikkojen jonot. Odottelun välttämiseksi voi syksy tai talvi olla parempi aika huollolle.

– Mistä tuntomerkeistä tietää, että pyörä on vaurioitunut tai rikki?

Kuuntele menopeliäsi. Kaikenlaiset rahinat ja raksumiset ovat merkkejä siitä, että pyörä on likainen, rasvaa puuttuu tai jotain pitäisi säätää tai korjata. Äänen syy kannattaa selvittää heti, sillä se voi olla myös merkki siitä, että pyörä ei ole enää turvallinen ajaa. Huollettu pyörä on miltei äänetön.

Jos pyörä tuntuu raskaalta polkea, voi sekin kertoa siitä, että jotain on vialla. Esimerkiksi jarrut saattavat laahata tai laakereissa voi olla vikaa.

– Mikä on pyörähuollon helmasynti?

Yhä liian usein kunnon vuosihuolto jätetään kokonaan tekemättä. Tällöin pyörä ajetaan ns. romuksi ja jätetään huoltamatta, koska korjaaminen olisi niin kallista. Lopulta pyörä hylätään varastoon ja pyöräily tyssää siihen.

Kannattaa muistaa, että romupyörän arvo on nolla euroa. Korjaaminen voi maksaa 100-200 euroa, mutta sen jälkeen pyörällä on taas arvoa ja se palvelee mukavasti monta vuotta. Kokonaan uusi pyörä maksaa sitten moninkertaisesti enemmän.

– Mitä pitää tietää talvipyöräilystä ja ottaa huomioon, jotta pyörä pysyy kunnossa?

Jos fillaria ajetaan ympäri vuoden, vaatii pyörä enemmän huoltoa. Varsinkin ulkovaihteinen pyörä tarvitsee useammin huolenpitoa. Kaksi perusteellisempaa huoltoa vuodessa on hyvä nyrkkisääntö.

Vaijerit keräävät kesän ajan pölyä ja kosteutta, joka jäätyy pakkasten tultua, jolloin jarrut ja vaihteet lakkaavat toimimasta. Kun vaijerit putsaa ja rasvaa talvea varten, tätä ongelmaa ei tule. Talven kurakeleillä pyörä myös likaantuu helposti. Lisäksi liukkaudentorjunnassa käytetty suola kuluttaa pyörää.

– Miten pyörää kannattaa ajaa ja kohdella, jotta se pysyy kunnossa?

Kohtele pyörääsi hyvin. Älä jätä pyörää seisomaan sateeseen. Jos havaitset pyörässä jotain vikaa, korjaa se mahdollisimman pian, ettei pyörä mene pahemmin rikki. Esimerkiksi yksi katkennut pinna on helppoa ja edullista vaihtaa, mutta ilman korjausta on kohta koko vanne pilalla.

Ajaessa kannattaa välttää myös kovia törmäyksiä esimerkiksi reunakiviin ja kanttareihin.

Erinomaisen rullaavaa pyöräilykevättä ja -kesää kaikille!

Asiantuntijana haastateltiin pyöräilyohjaaja Satu Leppästä Helsingin Polkupyöräilijät ry:stä.

Ps. Jos vanha pyöräsi joutaa jo varaosiksi, etsi Torista uusi!

Tagatty avainsanoilla →