Kevät tulee kohisten ja kelit lämpenevät. Tien pintojen sulaessa ja kuivuessa moni tulee miettineeksi kesärenkaiden vaihtoa ja mahdollisesti uusien renkaiden hankintaa. Kun edelliskauden rengassarjan kaivaa esille varaston uumenista, kannattaa sen kuntoon kiinnittää huomiota. Urasyvyyden tulisi olla vähintään 1.6 mm.

Rengastoimittajia löytyy joka lähtöön ja erilaisia rengasmerkkejä ja -malleja on tarjolla vähintään yhtä paljon. Suomalaiset käyvät rengaskaupoilla keskimäärin 2-3 vuoden välein, joten termistö on monelle autoilijalle vierasta ja alan tietämys jää todennäköisimmin myyjän varaan. Mitä alaan perehtymättömän autoilijan tulisi ottaa huomioon eri vaihtoehdoista rengaskaupoille huristellessaan? Alla Delta Auton Juha Hämäläisen vinkit renkaiden hankintaa suunnitteleville.

Millainen on hyvä kesärengas?

”Kesärenkaat ovat nimensä mukaisesti suunniteltu kesäkeleille. Tämä tarkoittaa sitä, että niiden on toimittava helteisestä auringonpaisteesta aina kesäiseen rankkasateeseen. Renkaat ovat ehdottomasti yksi tärkeimmistä turvallisuustekijöistä autossa!”, Hämäläinen valistaa.

Delta Auto haluaa tarjota hinta-laatu -suhteessa ylivoimaisia tuotteita autoilijan rengasvalikoimaan.

Turvallisuuden kannalta renkaan tärkein tekijä ovat hyvät märkäpito-ominaisuudet. Luokittelu märkäpidon suhteen löytyy renkaiden EU-merkinnästä. Esimerkiksi Toyo Proxes T1 Sport+ renkaissa EU-merkinnän mukainen märkäpito on parasta A-luokkaa!

Vesiliirtoherkkyyteen eniten vaikuttava asia on kuitenkin kulutuspinnan syvyys. Lain vaatima minimisyvyys kesärenkaille on 1,6mm, joka turvallisuuden kannalta on jo auttamatta liian pieni! Kulutuspinnan tippuessa alle 4mm, alkaa renkaiden vesiliirtoherkkyys kasvamaan radikaalisti. Sen vuoksi ne pitäisi vaihtaa jo hyvissä ajoin ennen tuota lain sallimaa minimirajaa.

Miellyttävä kesärengas puolestaan on hiljainen. Voidaan yleisesti puhua hiljaisesta renkaasta, jos EU-merkinnän mukainen ohiajomelu on alle 70db. ”Useammassakin Nexen nBlue HD Plus -mallin renkaassa ohiajomelu on vain 67db! Käytännössä tuota hiljaisempia renkaita ei juurikaan löydy”, Hämäläinen toteaa. On huomionarvoista, että tämä tosiaan tarkoittaa ohiajomelua, eikä sitä voi suoraan verrata auton sisälle kantautuvaan meluun. Toisaalta eipä ulospäin hiljainen rengas varmastikaan ole äänekäs sisällekään.

Kolmas EU-merkinnässä mukana olevista mittareista on vierintävastus, joka vaikuttaa suoraan polttoaineenkulutukseen ja sitä kautta päästöihin. Yhden luokan parannus (esim. C-B) laskee polttoaineenkulutusta n. 0,1l/100km. Tämä saattaa kuulostaa vähäiseltä, mutta kun otetaan huomioon koko renkaan käyttöikä, tämä tarkoittaa n. 40 polttoainelitran säästöä renkaiden käyttöiän (n. 40 000 km) aikana. Kannattaisiko siis tuo n. 60 €, tai edes osa siitä, sijoittaa suoraan parempiin renkaisiin? ”Suosittelisin niin!”, Hämäläinen vinkkaa.

Kaikkiin edellämainittuihin ominaisuuksiin vaikuttaa lisäksi renkaan ikä. Harmittavan usein kuulee ihmisten puhuvan, että “nämä on hyvät vanhat renkaat, kun eivät enää edes kulu!”. Kun renkaalle tulee ikää, kumiseos kovettuu ja ominaisuudet katoavat. Kovettuneella renkaalla alkaa olla pitovaikeuksia jo ihan kuivallakin asfaltilla, joka puolestaan aiheuttaa herkästi vaaratilanteita tai jopa onnettomuuksia.

Onko renkaissa hinta aina laadun tae?

Hinta ja laatu kulkevat useimmiten renkaissakin käsi kädessä. Mutta jos autolehtien rengastestejä on uskominen, tämä ei aina pidä paikkaansa. Edullisempikin rengas voi pärjätä testeissä hyvin. ”Kallein autonrengas ei ole välttämättä paras, eikä halvin taas huonoin”, toteaa Tuulilasi-lehti (03/2018) kesärengasvertailussaan.

Hämäläinen toteaa, että ”Perinteisesti hinta on antanut viitteitä laadukkuudesta”. Nykyään kuitenkin keskihintaluokan renkaat, eli esimerkiksi Delta Auton edustamat Toyo ja Nexen, ovat suorituskyvyltään ja joiltakin ominaisuuksiltaan erittäin lähellä, tai jopa parempia, kuin hintavimmat renkaat. Toki ns. premium-tason rengas on helppo valinta sille, joka “on aina ennenkin ajanut tietyn merkin renkaalla” sillä se on jo lunastanut paikkansa käyttäjän sydämessä. Hämäläinen korostaakin, että ”autoilijoilla on tässä selvä mahdollisuus säästää, tinkimättä käytännössä mistään ominaisuudesta”. Delta Auto haluaa tarjota hinta-laatu -suhteessa ylivoimaisia tuotteita autoilijan rengasvalikoimaan.

Onko renkaissa tapahtunut viime vuosina kehitystä johonkin suuntaan?

”Toki! Materiaalitekniikan kehitys tuo jatkuvasti uusia mahdollisuuksia renkaisiin”, Hämäläinen toteaa. Uutena tulokkaana pohjoisiin olosuhteisiin ovat rantautumassa kesärenkaat, joissa on renkaan keskialueen kuvioinnissa käytetty kitkarenkaista tuttua lamellointia. Tämän valmistustekniikan avulla renkaisiin saadaan hieman paremmat ominaisuudet ajatellen kevättä ja syksyä, jolloin saattaa tulla yhtäkkiä liukkaammat kelit.

Renkaat voi tilata myös verkkokaupasta

Kaiken voi nykypäivänä tilata verkkokaupasta, samoin on renkaiden kanssa. Verkossa voit myös etukäteen selata valikoimaa ja perehtyä renkaiden ominaisuuksiin ennen fyysiseen rengaskauppaan astelemista. Päätöksenteko voi tuntua helpommalta, kun on jonkinlainen mielikuva vaihtoehdoista.

Hämäläinen korostaakin: ”Delta Auton rengasvalikoiman selaaminen ja tilaaminen on nyt erittäin helppoa, sillä kaikki renkaat löydät verkkokaupastamme. Voit tilata renkaat suoraan kotiin kannettuna tai toimipisteillemme. Renkaiden asennuspalvelu on myös valittavissa, kun tilaat renkaat lähimpään Delta Autoon. Ja kun voitte maksaa asennuspalvelunkin jo verkossa, voitte lähettää vaikka siskon, veljen, äidin tai anopinkin renkaita huoletta vaihdattamaan!”

Tagatty avainsanoilla →