Kaupan liitto julkisti tällä viikolla tutkimuksen, jonka mukaan vertaiskauppa verkossa on nyt todellakin lyönyt läpi ilmiönä. Tutkimus arvioi, että euroja liikkuu kuluttajien välisessä kaupassa jo lähes puoli miljardia vuodessa – se on enemmän kuin suomalaisten Virossa käyttämä rahamäärä!

Täällä vertaiskaupan ytimessä tällainen tutkimus on juhlan aihe! Juuri tällainen oli meidän ajatuksemme vertaiskaupan potentiaalista, kun Tori.fi aloitti Suomessa vuosia sitten. On mahtavaa nähdä, miten ilmiö on lähtenyt lentoon ja miten siitä on tullut osa ihmisten arkea.

Tutkimus tukee meidän tuntumaamme siitä, että kuluttajien käytös on pysyvästi muuttunut. Vertaiskauppa ei ole pelkkää ”kirpputoripuuhastelua”, vaan Tori.fi tai muut verkon kauppapaikat ovat luonnollinen osa normaalia kuluttamista ja hyviä sekä helppoja kauppoja metsästävien suomalaisten repertuaaria.

Kiinnostavaa oli myös huomio, että suurin osa vertaiskauppaa tekevistä ei tyydy ainoastaan ostamaan vertaiskaupasta, vaan myös aktiivisesti laittaa itse tavaroitaan myyntiin. Yhä useampi on huomannut, että itselle tarpeettomaksi muuttunut tavara saattaa olla jollekin muulle todellinen löytö. Tämä pidentää tavaroiden elinkaarta ja helpottaa ihmisten kokemaa esineähkyä, kun erilaisissa elämänvaiheissa tarvittavia asioita ei kasaannu nurkkiin.

Kaupan liiton tutkimus

Suuri osa ihmisistä on varsin järkeviä rahankäyttäjiä. Monet fiksusti miettivät tarkkaan, mitä kannattaa ostaa uutena, vanhana tai kenties vuokrata käyttöön vain tilapäisesti: esimerkiksi sänky saatetaan ostaa käytettynä, jolloin säästyvä raha voidaan käyttää parempaan patjaan tai johonkin aivan toisen asiaan. Tällaista niin sanottua hybridikuluttajuutta nähdään varmasti yhä enemmän ja enemmän.

Toiselta kuluttajalta ostaessa voi paitsi säästää rahaa myös löytää sellaisia tuotteita, joita ei yksinkertaisesti enää kaupan hyllyltä löydy. Torissa hakuvahtien kasvaneesta suosiosta on helppo päätellä, että suomalaiset ovat tämän jo sisäistäneetkin.

Tagatty avainsanoilla →