Pyysimme Kaara-ohjelman autoasiantuntijalta Antti Liinpäältä vinkit, joiden avulla auton myynti-ilmoituksesta saa mahdollisimman vetävän. Ensimmäisessä osassa Antti kertoo, miten onnistua myynti-ilmoituksen kuvien kanssa.

Hyvien kuvien ottaminen automyynti-ilmoitukseen on helppoa älypuhelimella, pokkarilla tai järjestelmäkameralla. Mutta ensin sananen huonoista autoilmoituksen kuvista.

Netti on pullollaan huonoja autoilmoituksia ja vielä enemmän on tarjolla huonoja autoilmoituksen kuvia. Kuvissa on paljon ongelmia, tässä niistä muutama:
1. Kuva on liian tumma.
2. Kuva on epätarkka.
3. Kuva on rajattu oudosti.
4. Kuva on vinossa.
5. Kuvia on liian vähän.

Pienellä ajatustyöllä ja vaivalla kuvista saa verrattomasti parempia!

Valaistus

Tärkein asia kuvassa on valo. Helpointa ja usein myös ostajaehdokkaan kannalta parasta on kuvata auto varjoisassa paikassa. Se auttaa näkemään auton ulkopinnan selvemmin ja helpottaa rutkasti sisätilojen kuvausta.
Nykyaikainen älypuhelin ottaa vähäisessäkin valossa usein kelpo kuvia. Muistaa vain koskettaa ruutua, niin kamera valottaa kuvan olosuhteiden mukaan.

Tarkennus

Epätarkka kuva on turha kuva. Se ei tarjoa mitään ilmoitukseen. Sen tähden kannattaa koskettaa älypuhelimen ruutua tai pokkarissa ja järkkärissä painaa kevyesti laukaisinta, tarkentaa ja vasta sitten painaa laukaisin pohjaan. Järkkärissä kuvan voi toki helposti myös tarkentaa käsin, mikä on erinomainen vaihtoehto. Sillä varmistaa että kuvat ovat tarkkoja.

Rajaus

Varsinkin vanhempien autojen ilmoituksissa näkee paljon, että esimerkiksi ohjaamon kuvassa on rajattu kuskin istuimen vasemmanpuoleinen tuki pois. Se kertoo useimmiten sen, että istuin on kyseisestä kohdasta rikki, vaurioitunut tai kulunut. Älä rajaa kuvia oudosti. Ole rehellinen.

Laajat, tarkat ja ja isot kuvat antavat ostajaehdokkaalle mahdollisuuden nähdä, miltä auto oikeasti näyttää.

Informatiivisuus

Taiteelliset kuvat ovat joskus kivoja, mutta mielestäni niiden paikka ei ole autoilmoituksessa. Suora, valoisa, tarkka ja riittävän laaja kuva peittoaa autoilmoituksessa aina taiteellisen vinokuvan. Pidä siis kamera suorassa, kun otat kuvia. Tämä koskee erityisesti tilanteita, joissa horisontti on näkyvissä.

Ota reilusti kuvia, vaikka automarkkinapaikalle ei niitä mahtuisikaan kuin rajallinen määrä. Voit aina lähettää lisää kuvia ostajaehdokkaalle. Mieluummin 15-20 kuin 5-10.

Ota ainakin nämä kuvat:

  • “istuu-seisoo-makaa” eli kuva suoraan edestä (muista pitää kameraa suorassa; asiaa helpottaa, jos autoa ei ole pysäköity mäkeen), kuva molemmilta sivulta ja kuva takaa.
  • Sitten voit ottaa muutaman poseerauskuvan etuviistosta, eli käännä etupyörien vanteet osoittamaan kuvaa. Ota kuva alavinkkelistä, niin saat siihen voimaa ja auto näyttää isommalta. Ota samanlainen poseerauskuva takaviistosta.
  • Sitten ohjaamo: ota yksi laaja kuva takamatkustamosta kohti ohjaamoa. Kuvassa näkyy koko kojelauta ja ratti. Ota toinen ohjaamokuva kartanlukijan puolelta laajana niin, että koko ohjaamo näkyy. Ota tiukempi kuva niin että kuskin istuin näkyy kokonaan – myös se kulunut vasen kylki!
  • Seuraavaksi matkustamo ja tavaratila. Voit esitellä yhdellä kuvalla myös laajennetun tavaratilan, kun pitää saada tilaa isommille tavaroille.
  • Lopuksi moottoritila. Paljon ajetulla autolla hyviä kohteita ovat myös mittaristo (matkamittarin lukema näkyy) ja huoltokirja, joka kertoo, että huollot on tehty ajallaan.

Aivan lopuksi voit vielä ottaa muutamia kuvia mielenkiintoisista varusteista ja yksityiskohdista, asioista, jotka erilaistavat sinun autoasi muista samanmerkkisistä ja -mallisista autoista. Avot!

Katso tästä vielä Antin vinkit videomuodossa!

Ensi viikolla vuorossa esimerkillisen autoilmoituksen toinen osa: ilmoitusteksti! 

LiinpääBlogivieraamme Antti Liinpää on autotoimittaja, autoiluohjelman tuottaja sekä autoilun ja sisältötuotannon asiantuntija. Antti pitää silmällä käytettyjen autojen markkinoita Torissa ja etsii sieltä erityisesti kameroita ja kameratarvikkeita sekä unelmiensa autoa, joka on Land Rover Discovery3. Antin voit tavata Kaara-ohjelmassa.

Tagged with →