Ockelbo on pieni muutaman tuhannen asukkaan kylä Ruotsissa, parisataa kilometriä Tukholmasta pohjoiseen. Viime aikoina Ockelbo on tunnettu lähinnä siitä, että prinssi Daniel on sieltä kotoisin.

Moottorikelkkojen ystäville Ockelbo on kuitenkin ollut tuttu nimi jo kauan ennen paikkakunnan kiipeämistä kuninkaallista reittiä pitkin Ruotsin kartalle.

Sillä kuka kerran nähtyään voisi unohtaa tämän oranssin kaunokaisen?

Entisöity Ockelbo 300

Ockelbon eli tuttavallisesti Okkelin parhaat menestysvuodet sijoittuvat 70-luvulle, jolloin niitä kylän meijerissä sijainneessa tehtaassa väännettiin parhaimmillaan 2000 – 2500 kappaleen vuosivauhtia. 70-luvun loppupuolella Ockelbo oli hetken aikaa jopa Euroopan suurin kelkkatehdas.

Näistä Suomeen päätyi moni, sillä meilläkin Okkeli oli suosituimpia kelkkamerkkejä kotimaisten Lynxin ja Winhan rinnalla. Tuohon aikaan kelkat ostettiin pääasiassa työkäyttöön, lähinnä metsä- tai porohommiin, eikä Ockelbo mikään varsinainen vauhtihirmu ollut. Oikeaoppinen ajoasento on polven päältä karvalakki päässä, mallia vaikka tästä.

Urheilullisuuden puute ei tietysti estänyt sankareita näillä rälläämästä hullua kyytiä ja moottorin terävä pärinä oli keväthangilla usein kuultu luontoääni.

Ockelbo

1980-luvulle tultaessa Ockelbo luopui hienosta oranssista väristään ja jälkiviisaasti siitä alamäki alkoikin. Poro-Okkeli (kuvassa) oli vielä kohtalainen menestys, mutta muiden mallien osalta kilpailijat alkoivat mennä ohi sekä jänkällä että myyntiluvuissa. Itse tehdas panikin pillit pussiin vuonna 1989, valmistus siirrettiin muualle ja lopulta koko yritys lopetti toimintansa 1993.

Okkeli_kuva-Poro

Poro-Okkelin anatomia.

Kuvista kiitokset Teo Lehtimäelle! Lisää osoitteesta http://www.teolehtimaki.fi/files/Ockelbo.pdf

Tagatty avainsanoilla →