Täsmällisyydestä tunnettu ystäväni oli tässä yhtenä päivänä poikkeuksellisesti viisi minuuttia myöhässä ja saapuessaan murjaisi vitsin: ”Olisin muuten ollut ajoissa, mutta fillari ei talven jälkeen heti käynnistynyt!”

Hetken kuluttua tajusin, että niin sehän ei ollutkaan vitsi, vaan ystäväni oli hankkinut sähköpyörän. Eikä hän suinkaan ole ainoa laatuaan, vaan sähköpyöräilijöiden joukko kasvaa koko ajan. Akut kehittyvät jatkuvasti, mikä laskee hintoja edelleen.

Eikö sähköpyörä ole vielä tuttu? Sen idea on avustaa polkemista pyörässä mukana olevalla sähkömoottorilla. Lain mukaan sähköavusteinen polkupyörä saa kulkea enintään 25 km/h ja moottori saa toimia vain, kun polkimia poljetaan. (Muuten kyseessä on lain silmissä sähkömopo, joka on sitten ihan eri ajoneuvo.)

Sähkö ei siis korvaa polkemista, vaan helpottaa sitä.

Sähköpyörän avulla kuka hyvänsä voi kiitää ylämäetkin vauhdikkaasti ja liikoja rehkimättä. Työmatkaa pyöräilevien keskuudessa sähköpyörä onkin jo suosittu, sillä joka-aamuinen ulkoilu vailla hurjaa hikoilua antaa eittämättä mukavan startin päivään.

Jos olet ensimmäistä kertaa sähköpyöräostoksilla, huomiota kannattaa kiinnittää etenkin akkuun. Fillarin akunkesto riippuu monesta tekijästä (tuulesta, pyöräilijän painosta, moottorin tehosta jne.), joten se kannattaa sovittaa tyypilliseen pyöräilymatkaan.

Hifistelijöille sähköpyörämarkkinat tarjoavat muun muassa automaattisia vaihdejärjestelmiä ja taluttamista helpottavia toimintoja. Myös pyörämalleja löytyy moneen makuun somasta kaupunkifillarista aina sporttiseen kiitäjään asti.

Eri mallien vertailuja on tehnyt esimerkiksi Ylen testiryhmä ja suosittuja Helkaman malleja on makustellut Project Mama -blogi.

Myös Torissa sähköpyöriä on esimerkiksi tätä kirjoitettaessa kymmeniä myynnissä. Eipä siis muuta kuin kypärä päähän ja menoksi!

Tagatty avainsanoilla →