Paljaat valkoiset seinät eivät enää ole muotia edes sisustuslehdissä. Taide tekee taas tuloaan suomalaiskoteihin. Tämän on ilokseen pannut merkille myös Helsingin Sanomien taidekriitikkona ja Mäntän kuvataideviikkojen toiminnanjohtajana toiminut galleristi Veikko Halmetoja.

– Näyttävä maalaus valkoisella seinällä sekä ilostuttaa että myös suurentaa huonetta, sillä se tuo tilaan yhden ulottuvuuden lisää.

Tapasimme Veikon kevään kynnyksellä ja kysyimme häneltä vinkkejä taidehankintojen tekoon. Hän kurkisti pyynnöstämme myös Torin taidevalikoimaan.

Torin valikoimista arvotaidetta löytyy harvoin, mutta edullisempaa taidetta sitäkin runsaammin. Aina ei voi olla varma, kutsutaanko tauluksi maalausta vai sisustusjulistetta.

– Esimerkiksi ”ankkatauluna” saattaa olla myynnissä sekä Kaj Stenvallin sisustusjulisteita että numeroituja grafiikanlehtiä. Alkuperäisiä maalauksia ei Torissa sen sijaan juuri myydä.

Ankka-taulu

Kaj Stenvallin ankat seikkailevat sisustustauluissa.

Halmetoja neuvoo pitämään kukkaronnyörejä kireällä, sillä monituisia sisustustauluja ja julisteita Torissa on myynnissä niin paljon, että valinnanvaraa kyllä riittää.

Hyvällä tuurilla Torista voi löytää aidon grafiikkavedoksen edullisesti.

– Esimerkiksi jos joku on perinyt vaikka Pentti Kaskipuron peruna-asetelman, joka ei sitten perinnönsaajan silmää miellyttänytkään. Aloitteleva taideharrastaja kuten opiskelija voi silloin tehdä löydön, joka ei tee liian isoa lovea talouteen.

Grafiikkaa myyntiin laittavaa Halmetoja neuvoo merkitsemään myynti-ilmoitukseen ainakin teoksen koon (sekä ilman kehyksiä että niiden kanssa) taiteilijan nimen, vuosiluvun ja juoksevan numeron.

– Grafiikanlehtiin on merkitty, montako vedosta kyseistä teosta on tehty. Jos lehden alareunassa lukee esimerkiksi 1/5 , on teoksia olemassa vain viisi. Teos on silloin arvokkaampi kuin sellainen, joita on vedostettu kymmeniä tai satoja.

Myös kuvia teoksesta kannattaa laittaa useampia: sellainen, jossa teos näkyy kehyksineen kaikkineen ja sellainen, josta näkee tarkemmin itse piirroksen tai maalauksen.

– Hyviin tapoihin kuuluu myös mainita, jos teoksen kunto ei ole aivan priimaa. Esimerkiksi ullakkojen aarteissa saattaa olla kulumia tai jopa reikiä.

Jos mummolan vintiltä löytyy maalauksia, kannattaa selvittää, onko kyseessä tunnettu tekijä vai tuntemattomampi maakuntamaalari tai harrastelija.

– Googlaamalla voi hyvin löytää tietoa tekijästä. Jos signeerauksesta ei saa selvää, siitä voi napata kuvan ja pyytää jotain asiantuntijaa avuksi selvitystyöhön.

Tunnistatko tämän signeerauksen?

Tunnistatko tämän signeerauksen?

Vanhojen taulujen kunnostamisen Halmetoja antaisi myös suosiolla ammattilaisen käsiin.

– Kevyesti voi imuroida vintin pölyt, mutta muuten korjaaminen ja kunnostus kannattaa jättää ammattilaiselle, ettei aiheuta teokselle enemmän haittaa kuin hyötyä.

Taideteoksen ostajaa Halmetoja kehottaa kysymään taulun alkuperästä. Siten voi varmistua, että kyseessä on varmasti myyjän oma taulu. Taideteoksilla voi myös olla kiehtovia elämäntarinoita, jotka lisäävät taulun viehätystä.

Taulun seinälle ripustamisen nyrkkisääntö Veikko Halmetojan mukaan on yksinkertainen:

– Ripusta taulu silmän korkeudelle. Usein ihmiset ripustavat taulut liian ylös ja joutuvat sitten katselemaan niitä niska kenossa.

 

Veikko HalmetojaVeikko Halmetoja on galleristi uudessa helsinkiläisessä Hietalahdenkadulla sijaitsevassa ARTag Galleryssa. Galleria ei järjestä perinteiseen tapaan näyttelyitä vaan esittelee tasokasta mutta jokaiselle budjetille sopivaa suomalaista nykytaidetta usein vaihtuvana ja monipuolisena valikoimana. Gallerian nettisivuilta löydät www.artaggallery.com paljon esimerkkejä gallerian edustamasta taiteesta.

Tagatty avainsanoilla →