Käytetyn auton hankinta on aina iso asia. Asiaan ei vaikuta, onko ostamassa 1000 euron kesäautoa vai 100 000 euron luksusmaasturia.

Rahan investoiminen käytettyyn autotuttavuuteen jännittää siis aina. No, miksi näin?

Koska käytetyssä autossa on aina olemassa riski että se ei olekaan kunnossa. Mitä vanhemmasta yksilöstä puhumme, sitä suuremmalla todennäköisyydellä siinä on vikoja tai niitä on ainakin tulossa. Tämä on toki varsin luonnollista, sillä auto on täynnä kuluvia osia.

Uskaltaako käytettyä autoa ostaa netistä?

Autokauppa tulee siirtymään kokonaisuudessaan hyvin voimakkaasti nettiin tulevina vuosina. Käytettyjen autojen myynti, tai oikeammin tarjonta, on jo siirtynyt sinne lähes kokonaan. Uusien autojen kauppa tulee seuraamaan perässä. Ostaja valitsee auton, tekee päätöksen ja auto toimitetaan haluttuun osoitteeseen. Suurten vanhanmallisten myynti- ja ostopaikkojen aika on ohi.

Tällä hetkellä suurin osa käytettyjen kaupoista tehdään niin, että kiinnostava yksilö löytyy netin markkinapaikalta ja sitten siihen käydään tutustumassa livenä ennen ostopäätöstä. Suunta on menossa tästä poispäin.

Nykyään ostopäätöksiä tehdään yhä enenevässä määrin ilman että autoa on nähty livenä.

Ostopäätöksen perusteeksi on riittänyt kuvat, video ja teksti sekä myyjän haastattelu puhelimitse.

Minulla on tästä omakohtainen esimerkki, kun Torissa myynnissä ollut Mercedekseni meni kaupaksi tekemieni kuvien, videoiden, tekstin ja puhelinkeskustelun pohjalta. Ostaja haki auton viisi päivää myöhemmin perjantaina kun hän oli edellisenä sunnuntaina siirtänyt koko kauppasumman tililleni. Ostajalle ei ollut pitkän matkan takia mahdollista tulla paikan päälle sopimaan ostoksesta.

ohjaamo_laaja

On hyvä muistaa, että paikan päälle tuleminen pitkän matkaan takaa on sekin riski, varsinkin jos myyjä on tehnyt  laiskasti ilmoituksen tai valehtelee tuotteen kunnosta. Kun myyjä satsaa ilmoituksen kuviin, videoihin sekä muuhun relevanttiin informaatioon, hän säästää omaa ja ostajan aikaa.

Vastaus on siis kyllä, auton uskaltaa ostaa netistä, jopa ilman että näkee sitä paikan päällä.

Silloin toki pitää luottaa myyjän sanaan, kuviin, videoihin sekä tekstiin. Myyjien on tässä kohden hyvä muistaa, että luottamuksen syntymiseen tarvitaan tekoja. Luottamuksen voi menettää vain kerran. Toista mahdollisuutta ei tule. Rehellisyys siis kannattaa.

 

LiinpääBlogivieraamme Antti Liinpää on autotoimittaja, autoiluohjelman tuottaja sekä autoilun ja sisältötuotannon asiantuntija. Antti pitää silmällä käytettyjen autojen markkinoita Torissa ja etsii sieltä erityisesti kameroita ja kameratarvikkeita sekä unelmiensa autoa, joka on Land Rover Discovery3. Antin voit tavata sunnuntaisin TV5:n Kaara-ohjelmassa.

Tagged with →