Kevätaurinko lämmittää suloisesti ja päivisin ajotiet ovat sulat ja kuivat. Kiireisimmät suuntaisivat jo renkaiden vaihtoon, mutta nyt kannattaa pitää pää kylmänä ja odotella vielä hetki. Lämpötilat voivat vaihdella keväällä suuresti vuorokauden sisällä – päivällä voi tuntua ihan kesäiseltä, mutta yöllä saattaa vielä pakkastaa. Suomi on pitkä maa ja etelän kylpiessä kevään lämmössä voi pohjoisessa olla vielä täysi talvi. Erityisesti pääsiäisenä etelästä pohjoiseen matkaavien on syytä lykätä kesärenkaiden vaihtoa myöhemmäksi.

Nastarenkaiden käyttö on sallittua tänä vuonna 9.4. saakka – tai pidempäänkin, jos keliolosuhteet niin edellyttävät. Kuvaaja: Roman Razinkov / Moottori

Liian aikaisin keväällä autoon vaihdetut kesärenkaat voivat olla kohtalokkaat. Nastarenkaiden käyttö on sallittua tänä vuonna 9.4. saakka – tai pidempäänkin, jos keliolosuhteet niin edellyttävät. Liian innokkaiden renkaanvaihtajien vastapainona ovat autoilijat, jotka jättävät renkaat kokonaan vaihtamatta ja ajavat vanhat nastattomat talvirenkaat loppuun kesällä. Tämä on ehdottoman väärin, sillä talvirenkaiden ominaisuudet eivät vastaa kesäkelien olosuhteita.

Koostimme alle ytimekkäät renkaidenvaihtovinkit Moottorin Marko Jokelan artikkelia hyödyntäen.

Omin voimin vai ammattilainen asialle?

Tärkein pointti renkaiden vaihdossa on, että tietää mitä tekee. Autoilijan kannattaa kääntyä ammattilaisten eli rengasliikkeiden puoleen, jos on yhtään epävarma omasta osaamisesta. Taidon ja tietämyksen lisäksi renkaiden vaihto vaatii myös asianmukaiset ja turvalliset työvälineet. Osaavan vaihtopalvelun lisäksi rengasliikkeet tarjoavat myös renkaiden säilytystä maksua vastaan.

Rengaspulttien avaaminen ja kiinnitys käy ammattilaiselta kätevästi. Kuvaaja: Roman Razinkov / Moottori

Huomioitavat seikat renkaiden vaihtoon:

Älä haksahda heppoiseen tunkkiin

Osa autojen mukana tulevista tunkeista on ns. hätätilannetunkkeja eikä niitä ei ole tarkoitettu  kausittaiseen renkaiden vaihtoon. Mikäli päätyy tekemään renkaiden kausivaihdon itse, on syytä hankkia asianmukainen hallitunkki. Heppoinen tunkki voi pettää ja auto luiskahtaa alas. Auton omalla mutteriavaimella ei myöskään välttämättä saa tiukasti kiinni olevia pyöränpultteja vaivatta auki tai kiinni.

Vaihda renkaiden paikkaa

Vaihtamalla säännöllisesti etu- ja takarenkaiden paikkaa renkaat kuluvat tasaisesti. Aktiivisen kuskin olisi hyvä vaihtaa renkaiden paikkaa jopa kesken kauden. Renkaiden pyörimissuuntaa ei kuitenkaan saa muuttaa – vasemman puolen renkaat on pidettävä vasemmalla ja oikean puolen renkaat oikealla.

Tiedä mistä nostat

Väärä nostokohta voi aiheuttaa autolle helma- tai alustavaurioita. Tunkin nostolautasen ja auton korissa olevan nostokohdan väliin kannattaa laittaa kuminen suojatyyny, jotta vaurioilta vältyttäisiin.

Tarkista urasyvyys!

On aina autoilijan itsensä arvioitavissa ovatko alle vaihdettavat renkaat turvalliset käyttää. Laki edellyttää, että renkaassa on vähintään 1,6 mm kulutuspinnan urasyvyys. Esimerkiksi vesiliirto-ominaisuudet heikkenevät olennaisesti, kun kulutuspintaa on vähemmän kuin 4 mm. Uusien kesärenkaiden urasyvyys on noin 8 mm.

Paineet kohdilleen

Rengaspaineet tulee tarkistaa aina renkaanvaihdon yhteydessä sekä auton kuormituksen muuttuessa. Suositeltavat ajoneuvokohtaiset paineet voi helposti tarkistaa käyttöohjekirjasta. Usein painetaulukko löytyy myös kuljettajan ovesta, ovenkarmista tai polttoaineen täyttöluukun sisäpuolelta. Paitsi renkaanvaihdon yhteydessä, paineita on hyvä tarkistusmitata myös ajokauden aikana.

Älä unohda jälkikiristystä!

Kun autolla on ajettu renkaanvaihdon jälkeen noin 200 kilometriä, on renkaat syytä jälkikiristää momenttiavaimella. Rengas voi pahimmillaan irrota ajon aikana mikäli jälkikiristys laiminlyödään.

Tekstin lähde: Marko Jokela / Moottori

Tagatty avainsanoilla →